Bilinen En Büyük Yıldız : UY Scuti
 Bilim   9464   07.12.17   07.12.17   0
uyscuti.jpg

Hayat kaynağımız güneş, 1.4 milyon km çapa sahip bir yıldızdır. Yani bir yolcu uçağı ile güneşin çevresinde bir tur atmak istersek, yolculuğumuz yaklaşık olarak 206 gün sürer (Yolcu uçağının ortalama 885 km/saat'lik bir hıza sahip olduğunu kabul edersek). Güneş, dünyamıza göre o kadar büyük bir yıldızdır ki, 1.3 milyon dünya bir araya gelse, ancak güneşin hacmine eşit bir küre oluşturabilir. Buna rağmen evrendeki bazı yıldızlar güneş ile karşılaştırıldığında, akıl almaz derecede büyük oldukları görülür. Bu makalemde bilinen en büyük yıldızdan ve güneşimiz ile karşılaştırıldığında ortaya çıkan şaşırtıcı durumlardan bahsetmek istiyorum.

Öncelikle, bilim adamları yıldızların büyüklükleri ile parlaklıkları arasında bir bağlantı olduğunu keşfettiler. Bir yıldızın parlak olması, aynı zamanda büyük olması anlamına da gelir. Çünkü ancak yeterli büyüklükteki yıldızlarda parlaklığın fazla olmasını sağlayacak farklı füzyon reaksiyonları gerçekleşebilir. Fakat bu tür büyük kütleli yıldızların son zamanlarına doğru, yıldızların parlaklığı oldukça değişkendir. Bu yüzden "en büyük yıldız" olarak nitelendirilen yıldız, ölçüm yapıldığındaki parlaklıklara göre değişebilmektedir. En yakın ölçümlere göre en büyük yıldız ünvanı, UY Scuti'dedir.

UY Scuti, dünyadan 9500 ışık yılı uzaklıktaki kalkan takım yıldızında yer alan bir kırmızı süper devdir. Bu yıldız, çaplar dikkate alındığında güneşten 1700 kat, hacim olarak ise güneşten yaklaşık 5 milyar kat daha büyüktür. Yine aynı örneği verirsek, bir yolcu uçağı ile UY Scuti'nin etrafında bir tur atmak istersek, yolculuk süresi yaklaşık olarak 992 yıl sürecektir (Güneş için 206 gündü). Aşağıdaki resimde güneşimizin ve UY Scuti'nin karşılaştırmasını görebilirsiniz.

UY Scuti - Güneş

Güneş sistemimize bakacak olursak, sistemimizdeki gezegenler sırasıyla Merkür, Venüs, Dünya, Mars, Jüpiter, Satürn, Uranüs ve Neptün'dür. (Resim temsilidir, gezegenler arası uzaklıklar ve gezegen büyüklükleri gerçeği yansıtmamaktadır.)

UY Scuti - Güneş

Eğer güneşimizin bulunduğu yerde UY Scuti olsaydı, bu yıldız Satürn'e kadar olan hacmi kaplardı.

UY Scuti - Güneş

Şimdiye kadar keşfedilen UY Scuti gibi devasa büyüklüğe sahip yıldızlardan bazıları; KY Cygni, WOH G64, VX Sagittarii ve VY Canis Majoris'dir.

Aşağıdaki videoda bazı yıldızlar arasında yapılan büyüklük karşılaştırmalarını izleyebilirsiniz.

%36